Emmanuel Fillion

In 2002 is Emmanuel te zien in de educatieve documentaire Through the Eyes of the Sculptor, waarin hij alle processen doorloopt bij het maken van een sculptuur. Bovendien neemt hij de kijker mee naar Pietrasanta in Italië, waar hij een eigen studio bezit en hedendaags verblijft. Het is een stad met een artistieke atmosfeer, bewoond door vele internationale kunstenaars.

Jong geleerd

Emmanuel Fillion is een Frans-Amerikaanse beeldhouwer geboren in Soissons, een regio die rijk is aan (kunst)geschiedenis en steenhouwerij. Fillion is een directe afstammeling van de master Jean Cousin, schilder van de Franse Renaissance “Eva Prima Pandora”. Op vijftienjarige leeftijd verdiepte hij zich in zijn interesse voor de beeldhouwkunst. Na zijn schooluren renoveerde hij als leerling-beeldhouwer prestigieuze historische monumenten in Frankrijk, waaronder de Notre Dame en het Louvre. Deze periode was voor hem een opportuniteit om diverse kunststijlen te ontdekken.

Amerika

In 1974 verhuisde Fillion naar Californië om zijn kunstcarrière te vervolgen en een eigen praktijk op te starten. Daar ontwierp hij jarenlang kunstwerken, familieportretten en schilderijen voor Art Collector John Paul Dejoria.

Slechts drie jaar later opende hij voor het eerst zijn eigen studio in Malibu. Hij vervaardigde werken voor particuliere verzamelaars, architecten en instellingen in onder meer Beverly Hills, Texas, Tennessee en Nevada. In de tussentijd ontketende hij zijn passie voor sculpturen in marmer, brons en terracotta. Daarnaast zijn zijn beeldhouwwerken in diverse Hollywoodfilms te zien, waaronder In TimeGreen Hornet en een Super Bowl Audio commercial.

Niet enkel in Amerika, maar ook in privécollecties in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Griekenland en de Verenigde Arabische Emiraten zijn Emmanuel Fillions sculpturen te vinden.

“I like to show feminine beauty in my works, its physical and spiritual charm but also its human condition, which oscillates in an eternal balance between joy and pain, freedom and imprisonment.”

Formes Féminines

Vroeger vloeide veel van de Europese cultuur met invloed vanuit het barok door in zijn kunstwerken. Tegenwoordig blijft Emmanuel Fillions kunststijl evolueren naar een nieuwe, ongelimiteerde richting, een meer krachtige hedendaagse expressie. Witte statuary en Belgisch zwart marmer zijn terugkerende oude materialen waarmee hij aan de slag gaat.

Zijn werken bestaan hoofdzakelijk uit vrouwelijke figuren in expressieve beweging. De sculpturen die hij ontworpen heeft zijn geïnspireerd door beweging, dans, filosofie, cultuur en feminisme. Zijn liefde voor de vrouwelijke figuren weerspiegelt het idee dat vrouwen een voortbrengende kracht zijn, alsook complex, wat hun fascinerend maakt. Introspectie en spiritualiteit stromen door zijn werken, die de toeschouwers moeten benaderen als een persoonlijke ervaring met beleving en gevoel.

Emmanuel Fillion eert vrouwen van alle culturen. Met het gebruik van Belgisch zwart marmer maakt hij bijvoorbeeld een ode aan de Afro-Amerikaanse cultuur. In één van zijn populairste series, Shibari, creëert hij vrouwelijke vormen met een knipoog naar de Japanse cultuur en specifiek Kinbaku. Kinbaku combineert sensualiteit en spiritualiteit met uitdaging van de culturele taboo’s. In Emmanuel Fillions sculpturen zijn zowel de fysieke vorm als het spirituele en emotionele een leidraad. Dit stelt hem in staat om te werken met zijn ziel, meer dan enkel met zijn handen.