Naar open minded wendingen
Nicolas Lavarenne is een Franse kunstenaar, geboren in Chamalières, met een hartstocht voor menselijke sculpturen. Aanvankelijk studeerde Lavarenne mechanische design en ging hij jaren aan de slag in de motorfietsindustrie. Echter voelde hij aan dat dit niet zijn roeping was en kreeg de realisatie dat hij met zijn handen meer creatieve zaken kon vervaardigen.
Na jaren decoratief meubilair voor klanten te ontwerpen, stroomde hij naar de artistieke, open minded zijde van de kunstwereld. Hij besloot los te komen van de designs die hij, op basis van instructies, ontwierp. Ze vormden een rem op maximale creativiteit.
Wanneer u de sculpturen van Lavarenne bezichtigt, trekken de gedetailleerde menselijke anatomische details de aandacht. Eveneens speelt hij met de zwaartekracht doordat hij deze figuren in gewaagde houdingen creëert. Hierbij geven de bewegingen van de sculpturen een zekere dynamische schijn weer. Bijgevolg amplificeert de indruk dat de beeldhouwwerken rekbaar en flexibel zijn.
In Lavarenne’s work, the detail is present, but it is not the detail that we remember, it’s it extension. He targets sensitivity. – F. Falsetti
“Lavarenne’s work has something of medieval Europe about it, similar to those figures perched on the pediments of sanctuaries speaking of heaven and earth, good and evil, life and death. A certain enthusiasm seems to give momentum to the muscles, tendons, and gestures of his figures – enthusiasm in the etymological sense: possession by a god.” – France Delville.
De kunstenaar vervaardigt hoofdzakelijk sculpturen uit brons. Deze worden in een laatste stap in de lucht geheven door middel van stelten, palen of touwen. Aangezien Nicolas bronzen beelden maakt, mag hij volgens de Franse wet slechts twaalf originele versies creëren van elk beeldhouwwerk. Acht worden benoemd in Arabische cijfers en vier in Romeinse. Werken die buiten deze richtlijnen vallen zijn reproducties, geen originelen.
De beeldhouwwerken van Lavarenne vullen niet louter de ruimte, maar scheppen in hun aanwezigheid een expressie van sensitiviteit. Desondanks omschrijft hij kunst als een spiegel voor de toeschouwer, die een persoonlijk verhaal inbrengt.
Niet alleen de beschouwing van de kunstenaar en de toeschouwer, maar ook de omgevende context en landschap zijn onderdeel van de observatie. Deze samenkomst van gedachten en fysieke context leidt tot de totstandkoming van het volledig verhaal. De plaats van de sculptuur beïnvloedt de benadering ervan mee en creëert een authentieke perceptuele ervaring. Nicolas doet de assen tussen kunst en mens, wetenschap en cultuur, rede en verbeelding weer heropleven.
Alle beelden bestaan in 3 formaten:
Small sizes & Medium sizes
Large sizes